Nytt fra styret

Endring av forsikringsselskap

Styret vil informere om at sameiet fra og med. 15. september 2019, har byttet forsikringsselskap fra Tryg til Gjensidige. Dette gjelder forsikringene for alle eventuelle utvendige skader og skader som sameiet etter våre vedtekter vil være ansvarlig for. Ny egenandel er kr 10 000, mot tidligere kr 6 000. Bytte av forsikringsselskap vil gi sameiet betydelige besparelser for identiske forsikringsvilkår.

Lekkasje ned til utvendig bod?

Sameiet planlegger å starte arbeidet med å bytte ut membraner på terrasser på inngangsparti i 2 etasje, da det er innrapportert flere lekkasjer ned i boden i 1. etasje. For å få en oppdatert oversikt mht prioritering av hvor vi bør starte opp bes det om en tilbakemelding hvor det er lekkasje slik at sameiet kan ta en vurdering av hvor det haster mest med utskifting av membran. Tilbakemelding bes innen en uke , dvs innen 13. september 2019.

Til seksjonseiere som har bygget ut kaldloftet

Styret ønsker å få den totale oversikten over de øvre leiligheter der utbygging av loftsbod på kaldloftet er blitt gjennomført. Med tanke på brannsikkerhet og fremtidig kommunal godkjenning av slik utbygging, er det svært viktig at alle som har bygget ut kaldloftet i sine seksjoner, meddeler dette snarest mulig til styret, innen 30. september 2019. Gjerne med opplysning om hvem som har utført arbeidet. Dersom arbeidet også er meldt inn til kommunen og godkjenning foreligger, vil vi svært gjerne ha opplysning om dette også.

Oppgradering av billading

Kapasiteten på ladesystemene er i de fleste garasjene overskredet og for å ha strøm nok til nåværende og framtidig behov blir alle laderne knyttet opp i et felles system for laststyring og online avlesning/fakturering. Det blir samtidig også «ryddet opp» i systemet med tanke på standardisering. Ørnulf Wiig AS starter i disse dager på dette oppdraget som forventes å ta ca to uker. I denne perioden er det risiko at det på dagtid kan bli noen driftsforstyrrelser på ladesystemene.

Avregning av strøm for perioden 01.11.18 – 01.06.19 i Korpåsen Boligsameie

Forretningsfører har nå utført avregning av strøm for sameiet for perioden 01.11.18 – 01.06.19 og seksjonseiere vil få tilsendt faktura. Grunnlaget for fakturering er som følger: Fakturaer fra Fjordkraft for perioden november – april, som gjelder energi og nettleie (energiledd, forbruksavgift, fastledd og effektledd) utgjør kr. 1.446.664,22. Innrapporter forbruk er 1.177.136 kWh. Dette gir en pris per kWh = 1,23. Tidligere innbetalt a-kontobeløp for perioden november – mai (7 mnd) er trukket fra på fakturaen. For dere som har ladepunkt til el-bil inngår også avregning for perioden 15.11.18 – 01.06.19 på fakturaen. Målerstand er avlest av styret. I seksjoner hvor det har vært eierskifter er avregningen basert på overtakelsesdato.

Dyrehold

Styret har mottatt noen klager på løse hunder i vårt boligområde og vil derfor henvise påny til våre ordensregler: Beboerne kan holde dyr så fremt det ikke er til vesentlig ulempe for øvrige beboere. Eierne skal til enhver tid ha et tilpasset tilsyn med dyrene. Hver leilighet kan ha inntil to dyr. Dispensasjon kan søkes skriftlig og begrunnet til styret. Båndtvang og poseplikt gjelder på hele Korpåsen året rundt, også på friområdene. Brukte hundeposer kastes som restavfall. Katteeiere skal holde et egnet kattetoalett tilgjengelig for katten. I tillegg til ordlyden i våre ordensregler bør det nevnes at det er viktig for hundeeiere å ta spesielt hensyn til barn som ikke er vant til hunder og ofte kan være redde for livlige dyr, selv om disse er aldri så snille. Hovedregelen for oss alle bør være: Påpek på en ordentlig måte avvik overfor hundeiere som ikke følger reglene og ikke tar tilstrekkelig hensyn til andre. Hvis det ikke hjelper, så er styret rette klageinstans.
Styret i Korpåsen Boligsameie

Varsel om graving i vei – omkjøring

Melding fra Finstad og Jørgensen:

I begynnelsen av kommende uke er det oppstart med tilkoblingsarbeider for vann og avløp i veien utenfor Korpåsen 185. I den sammenheng vil veien bli stengt og det vil bli skiltet omkjøring. Det vil bli skiltet omkjøring ihht vedlagt skiltplan. Det vil sannsynlig vis være mulig å gå forbi på fortauet, men vi anmoder alle med barn om å gå alternativ vei av sikkerhetsmessige grunner.

Arbeidene antas ferdigstilt til fredag 24.05 dersom arbeidene går som planlagt og at det ikke oppstår uforutsette ting som gjør at det blir mer jobb enn først antatt!

I forbindelse med arbeidene kan det også bli noe ekstra støy, men vi prøver å begrense så mye som mulig.

Vi beklager ulempene arbeidene medfører – men vi skal prøve å gjøre det så smidig som mulig.

 

Mvh styret

på vegne av Finstad og Jørgensen

 

Vedlegg omkjøring: Korpåsen – Finnstad og Jørgensen AS

 

Husk å merke sykkelen din

Husk å merke sykkelen din om den står i sykkelboden. Alle sykler som står i felles sykkelboder skal være merket med navn og adresse. Det vil bli opprydding i sykkelbodene på dugnaden, arrangert per tun. Se oppslag på døren til sykkelbodene om hva som hører hjemme her.

Frist for å merke syklene er før dugnaden, 7. mai. Etter dette vil umerkede sykler bli fjernet. Så håper vi at vi får litt bedre plass og en mer ryddig sykkelbod for alle.

Vårfeiing i morgen – biler må flyttes

Styret minner om at biler må flyttes før vårfeiingen i morgen torsdag 25. april. Vårfeiingen har oppstart ca. kl. 09.00. Sørg for å flytte unna biler, tilhengere og annet som er til hinder på garasjetakene, i god tid før oppstart, slik at resultatet av feiingen blir best mulig. Det vil ikke bli feid inne i garasjene, så her kan bilene bli stående. Biler kan plasseres på andre siden av veien ut mot skogen.

Vårfeiing torsdag 25. april

Vårfeiing blir gjennomført torsdag 25. april med oppstart ca. kl. 09.00. Sørg for å flytte unna biler, tilhengere og annet som er til hinder på garasjetakene, i god tid før oppstart, slik at resultatet av feiingen blir best mulig. Det vil ikke bli feid inne i garasjene, så her kan bilene bli stående.

Vårdugnad tirsdag 7. mai

Vårdugnaden i sameiet blir i år avholdt tirsdag 7. mai fra kl. 17.30. Det er satt av midler for innkjøp til hvert tun for blomster, krukker, redskaper, nye benker o.l. Mer informasjon kommer i egne oppslag på tunene, og tunkontakt vil også informere om aktuelle oppgaver.

I mellomtiden ønsker vi alle på Korpåsen en riktig god påske!

Ny nettside for Nordre Gullhella vel

Alle som eier seksjon i sameiet vårt er medlem i Nordre Gullhella vel. Denne velforeningen har nå fått ny nettside, med informasjon om velforeningen og hva den driver med.

All viktig informasjon fra velforeningen vil som før bli lagt ut som nyhetssak fra sameiet. Link til nettsiden vil også ligge tilgjengelig på Korpåsen boligsameie sine egne nettsider under Om sameiet.

Retningslinjer bruk av personopplysninger

Styret har fastsatt retningslinjer for sameiets bruk av personopplysninger, i henhold til sameiets vedtekter punkt 2-3 (3).

Retningslinjene setter en rekke begrensninger på innhenting og bruk av slike opplysninger i sameiets systemer. Retningslinjene kan nok ikke løse alle problemer knyttet til forvaltning av personopplysninger i et boligselskap, men skal bidra til å sikre at sameiets praksis er lovlig og forutsigbar.

Retningslinjene er publisert på sameiets nettsted, under «Om sameiet«. Spørsmål og tilbakemeldinger til retningslinjene kan sendes styret på e-post.

Bygging i området

Oppstart av grunnarbeid

Denne uken fikk vi varsel om oppstart av grunnarbeid for nye boliger til unge med nedsatt funksjonsevne på tomten mellom barnevernsenteret, gamlehjemmet, omsorgsboligene og Norddalplassen boligsameie.

Det vil i perioder bli en del støy på hverdagene 07-19. Det vil også bli noe arbeid lørdager 09-15. Støyen vil bli mest merkbar på Tun 5 og nederst på Tun 4.

De fire sameiene på feltet er så langt veldig fornøyd med prosjektet, som du kan lese mer om her. Innflytting er planlagt til juni 2020.

Husk å fjerne is på vinduene i skråtak

Styret oppfordrer alle seksjonseiere som bor i toppetasjene med skråtak å ta ansvar for vinduene sine. I løpet av vinteren legger snøen seg på vinduene og blir til is. Det er lett for at seksjonseier får skade på tak og vindu når dette smelter. Vi oppfordrer alle i toppetasjene til jevnlig å sjekke vinduene sine og fjerne is. Mer detaljer om takvinduene kan leses her.

Det er flere tiltak som bør gjøres for å forebygge skader i løpet vinteren:

Fjerne istapper: Å fjerne istapper fra takrennene bidrar til at takrennene holder seg og ikke minst at beboere ikke får istappene i hodet.

Avfallshåndtering og kildesortering

Styret minner om avfallshåndtering og kildesortering.

På hvert tun i sameiet vårt finnes det et utendørs avfallsrom. Her finner du beholdere for matavfall, restavfall, papir/papp og plast. Beholderne er tydelig merket med hvilke fraksjoner som skal i hvilken beholder, og det finnes også oppslag i avfallsrommet om hvordan avfallet skal sorteres.

Har du større esker eller pappemballasje, må du benytte felles kontainer som står oppstilt ved innkjøringen til garasjen på tun 3. Husk å brette pappen godt sammen.

Skal du kaste andre fraksjoner, f.eks. farlig avfall eller elektronisk avfall, skal dette leveres inn til f.eks. Yggeset avfallspark.

Lurer du på når avfallet hentes hos deg? Her finner du Asker kommunes hentekalender. Til mobilen din kan du laste ned appen ‘Min renovasjon’ helt gratis, som viser den samme informasjonen.

Ny runde med flytting av biler i kveld

Det er kommet mye snø de siste dagene og det er behov for en ny runde med flytting av biler i kveld fra felles parkeringsplasser.

Alle felles parkeringsplasser skal måkes i morgen, tirsdag 05. februar, mellom 06:00 og 16:00. Styret ber derfor alle som har bil parkert på felles parkeringsplass om å flytte denne i kveld. Felles parkeringsplasser er alle de som ikke er under tak. Biler kan parkeres midlertidig langs veien Korpåsen, på motsatt side av fortauet.