Nytt fra styret

Vårdugnad tirsdag 15. mai

Vårdugnaden i sameiet blir i år avholdt tirsdag 15. mai fra kl. 17.30.

Det er satt av midler for innkjøp til hvert tun for blomster, krukker, redskaper, nye benker o.l. Servering av pølser, kake og annet må dekkes av tunene.

Mer informasjon kommer i egne oppslag på tunene, og tunkontakt vil også informere om aktuelle oppgaver ved dugnadens oppstart. Har du en oppgave du mener burde tas tak i, meld fra til tunkontakten din. Vi minner om at det ikke må kuttes i busker eller trær på sameiets eiendom.

Har du ikke anledning til å delta på selve dugnaden, meld fra til tunkontakten din slik at du kan få en oppgave å gjøre i forkant av dugnaden.

Vårfeiing torsdag 26. april

Vårfeiing blir gjennomført torsdag 26. april. Sørg for å flytte unna biler, sykler, tilhengere og annet som er til hinder på garasjetakene og tunene i løpet av onsdag, slik at resultatet av feiingen blir best mulig. Det vil ikke bli feid inne i garasjene, så her kan bilene bli stående.

Rak gjerne ut fra plener og eget inngangsparti så vaktmesteren kan få dette med seg.

Husk årsmøtet førstkommende onsdag!

Styret minner om årsmøte (tidligere sameiermøte) onsdag 11. april 2018, kl. 18:30. Møtet avholdes i auditoriet til Oslofjordmuseet i Vollen. Trenger du noen å sitte på med? Spør en nabo, mange skal samme vei som deg.
Det vil bli servert kaffe og noe å bite i.

Innkalling til årsmøte onsdag 11. april

Styret innkaller til årsmøte (sameiermøte) onsdag 11. april kl. 18.30. Selve innkallingen og de øvrige sakspapirene kan lastes ned fra linkene under:

Innkalling til årsmøte i Korpåsen boligsameie 2018
Årsberetning for 2017
Årsregnskap for 2017 – med forslag til budsjett for 2018
Revisors beretning for Korpåsen boligsameie 2017
Forslag til nye vedtekter for sameiet
Forslag til mal for avtale med ekstern styreleder
Valgkomiteens innstilling 2018

Styrets forslag til nye vedtekter

Som tidligere varslet vil styret på årsmøtet fremme forslag om nye vedtekter for sameiet. Grunnen til dette er at en ny eierseksjonslov trådde i kraft 1. januar 2018, slik at alle boligsameier i Norge må bringe sine vedtekter i henhold den nye loven.

Styret mener sameiet bør benytte anledningen å løse en rekke problemer ved dagens vedtekter, og foreslår derfor en gjennomgående revisjon. Men det er mye som skal falle på plass ved en vedtektsendring som dette. Nye vedtekter skal både:

  • klargjøre forholdet mellom seksjonseiernes og sameiets rettigheter og plikter,
  • forebygge konflikter og legge grunnlag for å håndtere dem som likevel oppstår,
  • dra nytte av de praktiske erfaringene som sameiet har gjort seg gjennom årene,
  • videreføre de vedtekstbestemmelsene som ikke kan eller ikke bør endres,
  • være tilpasset sameiets egenart og være oversiktlige og leservennlige

Styrets forslag innbærer også noen endringer ut over dem som direkte eller indirekte følger av lovendringen. Noen av de viktigste av disse er:

  • Ny formålsparagraf for sameiet
  • Ny bestemmelse om register over sameiets bruksenheter
  • Nye punkter om vedlikeholdsplan og skjøtselsplan
  • Ny taushetsplikt for styrets medlemmer og andre tillitsvalgte
  • Ny innsynsrett for seksjonseierne i styrets beslutninger og sameiets avtaler
  • Ny bestemmelse om valgkomiteen
I tillegg er det er lang rekke endringer som er klargjøringer og mindre justeringer, blant annet for å bringe utdaterte formuleringer i pakt med etablert praksis i sameiet. Forslaget innebærer ikke vesentlige endringer i sameiets karakter, eller vesentlige endringer i forholdet mellom seksjonseierne og sameiet.
Referanser til eierseksjonsloven (esl § X) og dagens vedtekter (ABBL § Y) er satt i parentes bak overskriften til hver bestemmelse, slik at man lettere kan sammenligne.
Har du innspill til styrets forslag kan du sende dem til styret innen førstkommende torsdag, altså 22. mars. Endelig forslag til nye vedtekter kommer i innkallingen til årsmøtet.

Last ned: Styrets forslag til nye vedtekter for Korpåsen boligsameie

Viktig beskjed fra valgkomitéen!

Valgkomitéen har nå startet sitt arbeid med å finne kandidater til de vervene som er på valg. Kjenner du noen som du mener kunne bidratt til å gjøre en forskjell for sameiet vårt – ta gjerne kontakt med valgkomitéen ved valgkomitéens leder: Fredrik Hedeman, Korpåsen 133B, fredrik.hedeman@gmail.com

Vi søker bl.a. nye styremedlemmer for tun 1, 2 og 5. Valgkomitéens innstilling sendes styret innen torsdag 22.mars.

Årsmøte 2018

Sameiet holder årsmøte (det som før het sameiermøte) onsdag 11. april fra kl. 18:30, i auditoriet til Oslofjordmuseet i Vollen. Vi ber alle om å notere seg denne datoen.

Full innkalling med sakspapirer til årsmøtet blir sendt per epost ut innen fredag 23. mars.

Forslag til nye vedtekter
Stortinget har vedtatt ny eierseksjonslov, som trådde i kraft 1. januar 2018. Som følge av dette vil styret fremme et helhetlig forslag til nye vedtekter for årsmøtet, som skal løse en rekke problemer med dagens vedtekter og bringe vedtektene på linje med den nye loven. Forslaget kan ikke innebære vesentlige endringer i sameiets karakter, da dette ville krevd uttrykt samtykke fra alle seksjonseiere.

Styrets forslag til nye vedtekter vil bli lagt ut på høring på nettsiden i løpet av februar, slik at alle får anledning til å sende inn innspill. Så følg med på nyhetssakene fra styret.

Saker til årsmøtet
Det er ikke anledning til å fremme forslag eller saker direkte i årsmøtet. Hvis du har noe du ønsker behandlet, kan du sende et skriftlig forslag til styret innen mandag 26. februar 2018. Helst vil vi ha slike forslag på epost til styret@korpasen.no. Du kan også sende eller levere forslag til styret ved styreleder Jan Wilhelm Kavli, Korpåsen 109 B.

For at en sak skal kunne fremmes for møtet, må det inneholde et forslag til vedtak, være datert og signert av en seksjonseier. Videre vil vi gjerne ha en kortfattet skriftlig begrunnelse for forslaget. For forslag som kan medføre vesentlige økonomiske forpliktelser for sameiet, er slik begrunnelse et krav. Disse må også være utredet med et kostnadsoverslag.

Årsmøtet kan også pålegge styret å utrede saker, og å legge dem frem for årsmøtet siden.

Ta gjerne kontakt med styret på epost om du har spørsmål knyttet til en sak du vil fremme. Vi kan bistå med å formulere forslag til årsmøtet helt uavhengig av om forslaget vil ha styrets støtte.

Kraftig snøfall: Måk en ekstra trapp!

Vi opplever nå det kraftigste snøfallet på flere år på Korpåsen – da holder det ikke å feie for egen dør! Det er fare for at folk bokstavelig talt snør inne. Det er ikke alle som kan måke selv. Styret ber derfor alle som kan om å måke minst en inngang eller trapp ekstra.

Du trenger ikke spørre først, for alle er glad for å komme til måkt dør. Hvis noen har måkt for deg, er det bare å måke for noen andre. Det skal stå snøskuffer og snøspader i bodene. Lån også fra nabo om du ser det står utstyr ved inngangen, bare sett utstyret tilbake etter lån.

Hva skal jeg gjøre med juletreet?

Er du usikker på hva du skal gjøre med juletreet ditt nå som jula er over? Ikke sett det på balkongen eller dump det ute i naturen. Juletrær skal legges i en haug ved siden av kontaineren for papp, ved porten til garasjen på Tun 3.

Og når kontaineren først er nevnt: fint om alle bruker denne til alt av grovere papp, slik at vi får bedre plass i papirdunkene på tunene.

Ny leverandør av service på leilighetenes gassanlegg

Styret har i lengre tid vært på jakt etter en ny leverandør av service på det innvendige gassanlegget i leilighetene. Etter grundig overveielse har styret nå inngått avtale med Norsk Gassnett, som fra før eier og drifter den sentrale delen av gassanlegget på feltet. Dette til tross for at sameiet tidligere hatt en konflikt med dette selskapet.

Styret er trygge på at den avtalen vi nå har fremforhandlet er den beste for sameiet. Avtalen stiller langt tydeligere krav til den årlige servicen, samtidig som prisen per seksjon reduseres med omlag en tredel. Styret mener videre det er en fordel at ansvaret for begge delene av anlegget nå blir samlet.

Uavhengig av denne avtalen vil Norsk Gassnett gjennomføre en oppgradering av de utvendige gasskapene, som tar sikte på å løse de problemene vi har hatt med drift av disse og avlesing av gassen. Vi vil også gå over til individuell avlesning av gass, slik at Norsk Gassnett fakturerer den enkelte beboer direkte.

Ved problemer med gassanlegget i leiligheten skal du som før kontakte styret per epost. Dersom man ved gasslekkasje eller andre akutte hendelser skulle oppleve å ikke få fatt i styret, kan man kontakte Norsk Gassnett direkte. Utenom deres åpningstider vil man bli satt over til en døgnbemannet vakttelefon.

Høytid for boligbrann

Jul og nyttår er høytid for boligbranner. Her er seks enkle grep som reduserer brannfaren i leiligheten:

1. Hold filteret på kjøkkenviften din rent
Bytt gjerne til metallfilter som kan kjøres i oppvaskmaskinen. Dette får du kjøpt på f.eks. Asker trelast nede på Bondibru (med rabatt for våre beboere).

2. Gå aldri fra et rom med levende lys
Bruk aldri lysmansjetter eller lysestaker av tre eller annet brennbart materiale.

3. Skru av julebelysning om natten
Plugg ut kontakten på innvendig julebelysning om natten og når du ikke er hjemme.

4. Benytt kun belysning ute som er beregnet for utebruk
Utvendig julebelysning og eventuell skjøteledning skal være godkjent for utebruk, og skal være koblet i utvendig kontakt. Før aldri ledninger ut gjennom vinduer eller dører.

5. Sjekk ladere til telefoner, nettbrett, PC-er og annet oppladbart utstyr
Hvis de blir så varme at de er ubehagelige å holde i så er de brannfarlige. Klipp i så fall ledningen og kast som el-avfall.

6. Sjekk støpsler og ledninger
Sjekk at alt av ledninger, støpsler og skjøteledninger er i god stand. Bytt ut hvis du er usikker.

Sjekk også brannvernutstyret i leiligheten din:

1. Brannvarslerne
Når støvsugde du dem sist?

2. Brannslukningsapparatet
Står det der du trenger det? Når snudde du dem sist? Har du sjekket om trykket står på grønt?

3. Vannslangen
Står den koblet til inne og klar til bruk? Når testet du den sist?

4. Brannteppe
Har du skaffet deg et brannteppe? Har du det tilgjengelig? Vet du hvordan du bruker det?

5. Branntauet
Har du branntau? Er det på plass? Er det helt?

Service av utvendig gassanlegg

Fra onsdag 13.desember og noen dager framover, vil Norsk Gassnett utføre service på det utvendige gassanlegget. Det er viktig at gass-skapene er tilgjengelige. Beboere har ansvar for å måke fram vei ved snøfall.

Økt hastighet på nettet

Sameiet har en kollektiv avtale om internett og kabel-tv med Canal Digital/Telenor, som løper til 1. januar 2019. Netthastigheten i denne avtalen er nå økt fra 30/10 mbps til 50/10 mbps. Dette uten at det gjør avtalen dyrere. På samme måte som prisen har blitt justert i tråd med den generelle prisøkningen, justeres nå hastigheten i tråd med at tjenestene i nettet krever stadig større kapasitet.

Styret anbefaler igjen alle å logge seg inn på «Min side» hos Canal Digital, og kontrollere at dere ikke betaler for tilleggstjenester som dere med den nye avtalen ikke lenger har bruk for. Her kan det fort være hundrelapper å spare. Vi minner også om at man selv må aktivere de 15 selvvalgte tv-kanalene i avtalen inne på «Min side», hvis ikke får man bare de 35 kanalene som ligger inne i standardpakken.

Vi anbefaler også alle å teste netthastigheten sin på nettfart.no, som er et offentlig nettsted for måling av kapasitet på bredbåndslinjer. Her finner du også enkle tips om hva du selv kan gjøre for å øke hastigheten. Hvis du ikke får den hastigheten du betaler for har dette trolig med oppsettet i leiligheten din å gjøre. I så fall kan du selv ta kontakt med Canal Digital/Telenor om dette.

Kom med innspill til skjøtselsplanen!

Arbeidet med skjøtselsplan for Nordre Gullhella boligfelt startet opp i Gullhella huseierforening våren 2015. Reguleringsplanen for området vårt setter krav til at skjøtsel på fellesarealene skal godkjennes av kommunen før de kan utføres. Dette gjør at det tar tid fra et ønsker kommer inn, til tiltak kan utføres. Med en skjøtselsplan godkjent av kommunen, kan vi i årene som kommer skjøtte fellesarealene våre helhetlig etter denne.

Utkastet til skjøtselsplan viser hvilke rammer huseierforeningen er enige om for skjøtsel av fellesarealene. I tillegg gir planen informasjon om vanlig skjøtsel som f.eks. gressklipping og beskjæring av busker, slik at planen også kan benyttes av vaktmester eller en dugnadsgjeng som trenger råd om gjennomføring av skjøtsel.

Utkastet til plan legges nå ut på høring i de fire sameiene som tilhører huseierforeningen: Korpefaret, Korpåsen, Korpeplassen og Nordalsplassen. Alle innspill vil bli drøftet i huseierforeningen, og aktuelle innspill vil bli innarbeidet før skjøtselsplanen sendes til godkjenning i kommunen.

Utkast til plan finner du via denne linken: Skjøtselsplan utkast oktober 2017
Ønsker du heller en papirkopi, kan det lånes fra Korpåsen 39C. Det henger tre eksemplarer i en pose ved inngangsdøren i høringsperioden. Disse kan kun lånes 1 dag av gangen, og må returneres samme kveld, senest påfølgende morgen.

Innspill sendes til styret@korpasen.no senest fredag 03.11.17. Tittelfeltet må merkes «Innspill skjøtselsplan».

Gjenstående arbeider garasjetak – flytting av biler

Førstkommende fredag (06.10) vil gjenstående arbeider på garasjetakene bli utført. Alle biler som står på p-plasser UTEN tak over seg, må flyttes innen torsdag kveld kl. 18.00. Parker langs veien, og husk å benytte yttersiden av veien lengst vekk fra fortauet. Gjenstående biler vil kunne bli flyttet for eiers regning og risiko.

Det er høstferie, og vi antar noen vil være bortreist. Gjelder dette deg, ta kontakt direkte med Christine som har ansvar for oppfølgingen av flyttingen: copeders@hotmail.com

Rydding i garasjene

Styret ønsker å minne om ordensreglene punkt 5:

«[…] I garasjen skal det som hovedregel kun oppbevares kjøretøy og dekk. Skiboks, kajakk og tilsvarende kan likevel oppbevares i egnet oppheng i taket over plassen.»

Styret setter nå frist for opprydding til 1. desember 2017. Gjenværende gjenstander vil da, uten forvarsel, bli fjernet for seksjonseiers regning og risiko.

Oppsummering felling og planting trær 2017

I juni ble det lagt ut sak på sameiets nettside med oppfordring til beboere om å spille inn ønsker om felling/planting av trær. Styret mottok mange ønsker, og innspill i påfølgende høringsrunde. I høst har styret gjennomført befaring og gjort vedtak i sakene. Alle som har sendt inn et ønske eller innspill skal nå ha mottatt svar på dette. Meld fra om du ikke har mottatt svar.

På bakgrunn av ønsker og innspill, har styret for inneværende periode bestemt å prioritere skjøtsel mellom Tun 1 og Tun 2, i vestre del mellom Tun 3 og Tun 4, samt arealet mellom Tun 5 og Gullhella Familiesenter. Det vil benyttes midler som i budsjettet er avsatt til skjøtsel. I tillegg vil det gjennomføres dugnad knyttet til kollen i enden av Tun 4 og i enden av Tun 1 mot øst. Dette dugnadsarbeidet vil ledes av en representant fra styret.

Iht. reguleringsbestemmelsene vil skjøtsel av flere av arealene kreve godkjenning fra Asker kommune. Dette avklares gjennom det pågående skjøtselsplanarbeidet, som er planlagt ferdigstilt høsten 2017. Følg med på nettsiden for info om dette i nær framtid. Skjøtselsplanen skal sørge for at alle behov blir ivaretatt så godt som mulig. Ønskene som har kommet er kryssende, og man vil kunne oppleve at ikke alle ønskene man har ytret blir ivaretatt, men alle skal oppleve å få noe.